Kyssfritt.

Eleven M får spel under lektionstid, viftar med armarna och ropar:
– Titta på mig, titta på mig!
Jag kastar en blick, konstaterar att något ser annorlunda ut.
– Jaha…  Ja, du har inga glasögon?
M fortsätter att vifta med armarna.
– Pussa på mig, pussa på mig!
Jag höjer på ögonbrynen och tittar förvånat.
– Eh, nej…
M stannar upp.
– Varför inte?  Ålder är bara en siffra…
– För att då skulle det bli skandal.
– …och fängelset är bara ett ställe.

Det var ju ganska fyndigt sagt och just som jag beslutat mig för att le åt den repliken, skjuter eleven D in att det är en ren dröm att sitta i fängelse.  Nej, säger jag som många gånger varit i fängelset på besök.  Jo, säger D, jämfört med fängelser i Irak.  Nåväl, det är möjligt, tänker jag.  Irakiska fängelser vet jag ju inte mycket om, men just som jag ska dra min favorithistoria om den svenska vargjägaren och fotbojan, ballar även D ur och jag bestämmer mig för att spara denna sedelärande berättelse till en annan gång.

Kommentera här: