Stora elbolaget ringer...

Brottstycken ur ett telefonsamtal:

 

– Hej, jag heter Sakarias och ringer från Eon, elbolaget.
– Ja, hej...
– Vi har gjort en undersökning som visar att 40 % av alla kunder betalar för mycket för elen.
– Vad då "för mycket"?
– Alltså, betalar för mycket för elen.
– Jo, det förstår jag, men för mycket i förhållande till vad?
– För mycket för elen. (rösten brister)
– Ja, men vem bestämmer vad som är för mycket?
– Det är inte jag som har gjort undersökningen, men den visar att 40 % betalar för mycket.

 

[...]

 

– Nu vill vi sänka dina elkostnader och låta dig köpa elen för inköpspris...
– ...men stopp ett tag, det kan ju inte ni göra?
– Jo, det kan vi visst, vi...
– Nej, det kan ni inte, för jag är inte kund hos er och ni kan inte sänka mina elkostnader. Det kan ju bara min elleverantör göra.
– Nej, vi kan sänka dina elkostnader och låta dig köpa elen till inköpspris.
– Så vad du vill är att jag ska byta elleverantör och skriva avtal med er?
– Nej, jag vill sänka dina elkostnader.

 

[...]

 

– Vi vill alltså sänka dina kostnader
– Äh, det handlar om någon tia i månaden.
– Nej, det handlar om mycket mer. För bara 59 kronor i månaden får du 100 % miljövänlig el, 100 % från miljövänlig vattenkraft...
– Det har min nuvarande elleverantör också. Jag är nöjd med dem, det funkar bra och de är trevliga och sympatiska.
– Det är vi också. Vad har du för elleverantör idag?
– Det spelar väl ingen roll?
– Jo, vad har du för leverantör idag?
– Det vill inte jag tala om för dig.
– Vadå, är det hemligt eller?
– Nej, det är inte alls hemligt, men jag vill inte hjälpa er att ta reda på vad folk har för elleverantör...
– Det hjälper inte alls oss, tvärtom, det är vi som vill hjälpa dig att sänka dina kostnader.
– Det vill ni inte alls, ni är bara ett stort företag som vill bli ännu större.
– Vi är Sveriges största privata elleverantör.
– Det är ju ingen fördel... Jag är i alla fall nöjd med den leverantör jag har idag.
– Tack så mycket.

 

Och så tog samtalet slut. Puh! De är lite roliga, telefonförsäljarna, allra mest för att de inte vet mer än vad som står på papperet framför dem och det därför är en barnlek att lura in dem i motsägelser och ovidkommande detaljer...

Kommentera här: