Dessa dagar – ett liv

Jag tillbringade två och en halv höstlovsdag med att damma skolbibliotekets alla hyllor.


Första dagen började jag med Folksagor, fortsatte med Skönlitteratur och nådde till Astronomi.  Andra dagen tog mig genom Franska och Tyska till Bollsport och Engelsk skönlitteratur.  Tredje dagen inleddes med Språkvetenskap och passerade Psykologi på sin väg till Uppbyggelselitteratur.

 

Tja, det speglar ganska väl mitt liv så långt.  Vad blir nästa steg i livet månntro?  Eller med andra ord: under vilket signum vill jag finna mig själv...?


 

Andra iakttagelser under dessa dagar:

  • Hyllorna med Musikhistoria och Konst var dammigast.  Är inte ens esteterna intresserade?
  • Att döma av baksidestexten finns det många böcker som är väldigt lika till innehållet.
  • Det finns många böcker jag inte vill läsa.
  • Det finns många böcker jag vill läsa.
  • På hyllorna för fransk och tysk litteratur fanns mycket tomt utrymme, medan de engelska hyllorna var proppfulla.
  • Avdelningen för tecknade serier på franska presenterade kända titlar och var omfångsrikare än de andra språkens.
  • En alltför känd kreationist fanns representerad på hylla U (= Naturvetenskap).  Bibliotekarien bläddrade i boken och undrade hur den alls hade kommit in på biblioteket...
  • Många böcker väckte förstås tankar i största allmänhet, men det blev bara korta reflektioner, för snart kom något annat i blickfånget.
  • Så bra det är att det finns människor som till vardags utför de arbetsuppgifter som jag inte vill göra.
  • Att damma bokhyllor är i längden ganska långtråkigt.
  • Även ett trist arbete har sin charm i rätt sällskap.

Kommentera här: