"Tusen gånger procent mindre"

(Telefonen ringde och en mansröst hördes.)

 

– Hej, det här är Tobias.  Jag ringer för att prata med dig om elavtalet där på S-gatan 27.  Stämmer det att det är du som står för elavtalet på S-gatan 27?

– Det finns nog många elavtal på S-gatan 27...

– Vadå?  Finns det många elavtal på S-gatan 27?

– Ja, det finns åtminstone sex lägenheter med varsitt avtal...  Men det stämmer att jag står för ett av dem.

– Jaha. [...]  Men nu är det så att jag vill erbjuda dig att köpa el bara till inköpspriset, för 59 kr per månad. 

– Men varför vill du ge mig ett så bra erbjudande?

– Jo, vi på Eon är Sveriges näst största privata elleverantör, vi har 700.000 kunder, och vi vill bli den största elleverantören. [...]  Och sen, när du haft det här kampanjpriset i ett år, så ringer vi dig och kollar om det fungerar bra, så kan du få samma pris i ett år till.

– Men, det är någon hake här.  Det finns inget företag som säljer till inköpspris.  Vad tjänar ni pengarna på?

– På de 59 kronorna i månaden som du betalar.  Och eftersom du säkert tänker på din ekonomi, det gör i alla fall jag, vill du säkert ta emot det här erbjudandet.

– Det stora problemet i den här världen är att alldeles för många bara tänker på sig själva.

– Nej, vi tänker inte bara på oss själva, vi tänker på andra människor också.  Hos oss får du bara förnybar vattenkraftel, så det blir 1000 % mindre koldioxidutsläpp än på en vanlig elmix.

– Va? Det går ju inte.

– Jo, det är sant.

– Nej, man kan inte ha 1000 % mindre utsläpp...

– Nej, förlåt, jag sade fel, vi har 1000 gånger procent mindre, alltså 1000 gånger mindre utsläpp än en vanlig elmix.  En vanlig villa som köper sin el från en vanlig elmix orsakar 1400 kg koldioxid som släpps rakt ut i naturen.  Med det här avtalet blir det bara 1 kg, så då är det 1000 gånger mindre.  Men det viktiga är inte att vi har lägre utsläpp, utan att vi vill låta dig köpa el till inköpspris.

– Nej då, du sade att ni var Sveriges näst största privata elbolag och ett privat bolag vill alltid bara tjäna pengar.  Så jag är inte intresserad av att teckna avtal med er.  Men jag tackar för ett roligt samtal.  Det blir många roliga citat att lägga ut på internet.

– Vadå, för roliga citat?

– Ja, du sade till exempel "Tusen gånger procent mindre".

– Nej det sade jag inte, jag –

 

(Och där lade jag på luren.)

 

Kommentarer:

1 Gudrun:

Underbart!

Kommentera här: