Inte så mycket enklare

I tisdags ringde mobiltelefonen igen.  Den gör det lite grand ibland och om den ringer då jag är på jobbet brukar jag antingen låta bli att svara eller hålla samtalet så kort det går.  Just på tisdageftermiddagar efter halv tre brukar jag emellertid sitta för mig själv och varva ned en stund, så det passade rätt bra att ta hand om en telefonförsäljare just då.  Det blir ju lätt lite roligt:

 

– Hej, jag heter Mats och jag ringer från enklare.
– Jaha?
– Ja, jag ringer bara för att ställa en liten fråga. Du kanske vet vad det är för en fråga?
– Eh… nej, jag vet inte vad det är för en fråga.
– Okej, jag tänkte att du kanske visste det. Men min fråga är, har du några lån, till exempel billån, privatlån eller bolån utanför hyresrätten?
– Utanför vad, sade du?
– Utanför hyresrätten.
– Hyresrätten? Hyresrätten är väl inget lån?
– Nej, men vi brukar säga det, för en del vi ringer till svarar att de bor i hyresrätt och därför har de inga bolån. Så vi brukar säga utanför hyresrätten. Men det funkade tydligen inte på dig.
– Nähä.
– Hur är det, har du några lån med hög ränta?
– Nej.
– Inte ens till exempel billån eller blankolån?
– Nej, bara studielån.
– Ha ha, ja, jag brukar säga det att bolån och studielån ska man ha, för där får man låg ränta.
– Ja, studielån är bra.

 

Det står jag fast vid. Studielån är bra, både lånen i sig och institutionen. Telefonförsäljare kan vi däremot vara utan.

Kommentera här: