Metropol – 20 år efter

Vad gjorde ni för tjugo år sen?  Den 20 december?  Förmodligen har de flesta glömt, men jag vet att jag satt vid min radio hela kvällen och lyssnade till Metropol Grande Finale.  Detta eminenta radioprogram gjorde då sin sista sändning efter att i nio år ha haft en fast plats i tablån – och de sista åren även i mitt rum.

På den tiden trodde jag att allt skulle vara för evigt, men så var det förstås inte.  När jag går igenom min facebookvänlista, ser jag en hel del som inte ens var födda när Metropol lades ned.  (Därav kan jag dra slutsatsen att människor blir yngre, historiska händelser sker i ett allt hastigare tempo och bara jag är precis likadan som alltid.)

I kväll har jag gjort som detta datum de allra flesta år: jag har plockat fram kassettbanden från Metropol Grande Finale och lyssnat igenom dem.  Ganska precis hälften av det sista programmet har jag inspelat, och så många gånger har jag nu hört Hasse Gustavsson i Täby vinna en jackpot på att klara Tears for Fears i sista sekunden, recensenten Måns Ivarsson kalla Right Said Freds Don't talk just kiss för en flopp, och spanaren Jonas Gardell förutspå "Saknar dig redan" bli en standardfras vid avsked i affärer och på resor.

Det fanns en period då jag satt mycket vid min radio.  En anledning var visserligen att jag inte hade så mycket annat att göra, men en annan att jag tyckte om mycket av musiken och att programmen var rätt trevliga.  Hur är det idag?  Senast jag testade, kom jag fram till att P3 var lika flamsigt som P4 var tramsigt.  Då saknade jag radiopratarna från åren kring decennieskiftet 1990.  Finns det några pärlor i skvalet som till och med jag skulle kunna tycka om?